Poniżej znajdziecie kilka zagadnień związanych z bezpiecznym pobytem nad wodą. Zagadnienia te znają wszyscy doświadczeni wodniacy, chciałbym abyście poznali je i Wy.


Pierwszą rzeczą jaką powinniście zrobić to zapisać sobie poniższy nr alarmowy WOPR

601 100 100

Pamiętajcie! Jeśli jesteście świadkiem niebezpiecznego zdarzenia na wodzie lub sami w nim uczestniczycie, nie wahajcie się, dzwońcie. WOPR na pewno pomoże.

 

Dekalog Wodniaka

  1. Trasa rejsu. Zaplanuj rejs ze wszystkimi szczegółami takimi jak uzupełnianie zapasów, miejsca postojów itp. Poinformuj o nich swoich bliskich. 
  1. Łączność. Miej przy sobie naładowany telefon komórkowy. Zawsze w wodoodpornym pokrowcu. Zapamiętaj nr alarmowy WOPR 601 100 100. 
  1. Pogoda. Przed rejsem sprawdź prognozy pogody, w miarę możliwości sprawdzaj je w jego trakcie, obserwuj niebo i wodę. Nie lekceważ żadnych oznak załamania pogody. 
  1. Bezpieczeństwo na jachcie. Kamizelki ratunkowe przechowuj w łatwo dostępnym miejscu. Przy wietrze powyżej 3B (4/5m/s, 16km/h) należy założyć kamizelkę bez względu na umiejętności pływackie. Dzieci i osoby nie potrafiące pływać powinny nosić kamizelki w trakcie rejsu, a także w portach. Stosuj zasadę jedna ręka dla siebie, jedna dla jachtu. Nie zostawiaj dzieci bez opieki. Stawiaj jacht zawsze dziobem do fali.
  1. Manewrowanie w portach. Weź pod uwagę wielkość jachtu i wybierz miejsce najbezpieczniejsze. Podczas manewrów staraj się cumować pod wiatr lub prąd.
  1. Pomagaj innym. W porcie, czy na wodzie, zawsze staraj się pomagać innym wodniakom, nie wiesz kiedy taka pomoc będzie potrzebna Tobie. Zwróć przy tym szczególną uwagę na bezpieczeństwo swoje i załogi.
  1. Środowisko. Zaopatrz się w mocne worki na śmieci i wyrzucaj je w miejscach do tego przeznaczonych. Nie wylewaj popłuczyn ze środkami chemicznymi do wody. Nie dopuszczaj do wycieku paliwa i olejów silnikowych. Opróżniaj WC chemiczne tylko w miejscach wyznaczonych. Wszyscy, jak najdłużej chcemy cieszyć się czystą naturą. 
  1. Szanuj przyrodę. Nie dobijaj do brzegów przedzierając się przez roślinność przybrzeżną, do postojów na dziko wybieraj miejsca otwarte. Nie niszcz roślinności wodnej i lądowej. Pływaj środkiem rzeki pozbawionej roślin. Ogniska rozpalaj tylko w miejscach dozwolonych. Zostawiaj po sobie porządek. 
  1. Dbaj o jacht. Dbaj o czystość Twojej jednostki wewnątrz i na zewnątrz, uczul na to załogę. Nie stosuj do mycia jachtu żadnej chemii, do tego służy zwykła woda i szczotka ryżowa. Jacht na którym pływasz jest Twoją wizytówką. 
  1. Zdrowy rozsądek. Na wodzie jest  szczególnie potrzebny. Miej pokorę dla wody i wiatru.

Uwaga ogólna!

Obserwuj pozostałych wodniaków. To że Ty zachowujesz środki bezpieczeństwa nie oznacza, że robią to inni. Bądź czujny!


 

Najczęstsze pytania:

Ustawa z dnia 25 czerwca 2010r o sporcie (Dz. U. z 2010r nr 127 poz. 857) w rozdziale 11 zawarła szereg zmian w dotychczas obowiązujących przepisach, w tym również w ustawie z dnia 21 grudnia 2000r o żegludze śródlądowej (Dz. U. z 2006r nr 123, poz. 857, z późniejszymi zmianami). Najważniejszą zmianą mającą wpływ na uprawianie sportu i rekreacji na łodziach motorowych i żaglowych w ruchu śródlądowym jest wprowadzenie zapisów określających zakres uprawnień wymaganych do prowadzenia łodzi o określonych parametrach. „Art. 37a. Nie wymaga posiadania dokumentu kwalifikacyjnego uprawianie turystyki wodnej na jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h. W przypadku jachtów przeznaczonych do najmu, uprawianie turystyki wodnej wymaga odbycia przez prowadzącego jacht szkolenia z zakresu bezpieczeństwa na wodzie. Wymóg ten nie dotyczy osób posiadających kwalifikacje z zakresu żeglugi morskiej lub śródlądowej określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 5.

W Polsce pływanie po wodach śródlądowych w celach turystycznych i rekreacyjnych jest darmowe. Jedyne koszty jakie Państwo ponoszą, to koszty eksploatacyjne jachtu: paliwo, woda, prąd, gaz, zdawanie nieczystości, postoje w marinach . Większość pomostów lub przystani jest darmowych, poza tym możecie Państwo nocować na dziko.

Jacht przejmujemy i oddajemy w porcie macierzystym, należy tak planować rejs aby było to możliwe. Istnieje jednak możliwość zdania Jachtu w innym miejscu, należy jednak o tym fakcie poinformować nas wcześniej i pamiętać że wiązać się to będzie z dodatkową opłatą.

Z reguły wakacje na jachcie trwają tydzień lub dwa tygodnie w sezonie wysokim (lipiec, sierpień). Rejs rozpoczynamy w niedzielę o godzinie 14:00 i kończymy w kolejną sobotę o godzinie 12:00. Możliwe są inne terminy oraz godziny wydania i zdania jachtu jednakże musimy to ustalić wcześniej, tak abyśmy mogli przygotować jacht dla Państwa po poprzednim czarterze jak i dla kolejnej załogi. Poza sezonem wysokim możliwe są krótsze czartery, jednakże musicie się liczyć ze zwyżką ceny. Proszę pamiętać, że jacht czarterujemy na dni a nie na noce. Przykładowo czarter weekendowy to trzy dni czarteru.

Jacht jest ubezpieczony w zakresie OC, Jacht Casco i NNW w Towarzystwie Ubezpieczeniowym PZU. Ogólne Warunki Ubezpieczenia są do pobrania na naszej stronie ale także otrzymujecie je w chwili przejęcia jachtu. Przed rejsem należy się z nimi zapoznać i bezwzględnie stosować podczas czarteru. Należy pamiętać, że szkody powstałe np.po spożyciu alkoholu nie są objęte ochroną ubezpieczeniową więc obciążą Państwa.

Po przybyciu do portu mają Państwo do dyspozycji bezpłatny, monitorowany parking dla jednego auta bezpośrednio przy marinie, sanitariaty, wodę i prąd. Naszym portem macierzystym jest Rodzinny Port Jachtowy "Tazbirowo" w Romanowie oddalonym około 5km od Koronowa.

Przed zaokrętowaniem spiszemy członków załogi, pobierzemy kaucję oraz oryginał podpisanej Umowy Czarteru wraz z załącznikami. Wszystkie formalności nie potrwają dłużej niż kilkanaście minut.

Zanim rozpoczną Państwo rejs, pokażemy co i jak działa a także odpowiemy na wszystkie pytania. Razem sprawdzimy stan wyposażenia i sporządzimy Protokół Przekazania Jachtu w którym wymienione będzie całe wyposażenie wraz z jego wyceną. Radzimy zapoznać się z wyposażeniem jachtu przed pakowaniem, pozwoli to uniknąć zabierania z domu rzeczy, które będą do Państwa dyspozycji.

Obowiązkowym elementem przekazania jachtu jest odbycie szkolenia z manewrowania jachtem. Dla wodniaków posiadających uprawnienia motorowodne są one bezpłatne jednakże nadal obowiązkowe. Przekażemy Państwu zasady zachowania bezpieczeństwa na wodzie oraz dobrych praktyk żeglarskich. Jesteśmy do Państwa pełnej dyspozycji-lepiej zapytać dwa razy niż znaleźć się w kłopotliwej sytuacji na wodzie.

Kaucję za powierzony sprzęt pobieramy przed przekazaniem jachtu. Wysokość kaucji wynosi 1000zł i przeznaczona jest ona na ewentualne straty powstałe na jachcie, roszczenia osób trzecich (nie objęte ubezpieczeniem), opóźniony powrót jachtu do portu macierzystego, zdanie jachtu niesklarowanego, a także rozliczamy z niej zużyte paliwo. Jeżeli nie będzie zastrzeżeń co do stanu jachtu i jego wyposażenia to kaucja będzie zwrócona Państwu w całości.

Zaplanujcie sobie Państwo rejs tak aby starczyło Wam czasu także na inne atrakcje. Z doświadczenia wiemy, że średnio po Zalewie pływamy około 3-4 godziny dziennie przy zachowaniu komfortowej ale przede wszystkim bezpiecznej prędkości 8-10km/h. Rozpiętość akwenu to około 36km a jego linia brzegowa to ponad 100km. Znajdźcie czas na opalanie, kąpiele i wędkowanie a także spacery po okolicznych lasach.

Na Zalewie Koronowskim możemy zatrzymać się praktycznie w każdym miejscu za wyjątkiem okolic przejścia promu, mostów i kilku obszarów chronionych. Nie cumujemy przy pochylonych drzewach, widocznych kamieniach i kąpieliskach. Na noc zawsze dobijamy do brzegu, nie nocujemy na kotwicy.

Nasz jacht został wyposażony tak, aby zapewnić Państwu pełen komfort użytkowania. Kambuz czyli kuchnia posiada komplet przyborów dla 6 osób (pełen wykaz przyborów w zakładce "Jacht"). Znajdziecie w nim wszystko co jest potrzebne do gotowania i podawania posiłków. Są jednak rzeczy, których zabranie spoczywa w Państwa gestii i są to między innymi:

  • dokument tożsamości
  • lekarstwa (apteczka pierwszej pomocy znajduje się na jachcie)
  • ciepła odzież (polar, spodnie dresowe itp)
  • ubranie przeciwdeszczowe
  • obuwie na miękkiej podeszwie (wskazane pokładowe)
  • nakrycie głowy
  • strój kąpielowy
  • okulary przeciwsłoneczne
  • krem z filtrem UV
  • przybory toaletowe
  • ręczniki
  • środek na poparzenia
  • srodki na owady (komary, kleszcze itp)
  • śpiwory lub pościel
  • poduszki
  • koc
  • ładowarka do telefonu
  • żywność

Pamiętajmy, że jacht nie jest z gumy i im mniej rzeczy weźmiemy tym więcej miejsca dla nas.

Spakować jest się najlepiej do worka żeglarskiego lub miękkiej torby podróżnej-nigdy nie do walizki.

Aby móc legalnie wędkować na Zalewie Koronowskim należy wykupić stosowne zezwolenie jednakże musimy posiadać Kartę Wędkarską. Regulamin Amatorskiego Odłowu Ryb dostępny jest do pobrania na naszej stronie. Aktualny cennik i inne przydatne informacje znajdziecie na stronie wedkowaniekoronowo.pl.

Ogniska można rozpalać tylko w wyznaczonych miejscach, w lesie ognia nie rozpalamy. Dopilnujmy aby rozpalone ognisko nie było zbyt duże, odpowiednio je zabezpieczmy i dobrze zagaśmy przed powrotem na jacht. Zbierając drewno na opał bierzemy tylko to co już spadło-nie kaleczymy drzew.

Specjalne kije ogniskowe do smażenia kiełbasek znajdują się na pokładzie.

Na pokładzie znajduje się także grill, gdybyście chcieli z niego skorzystać to jest on do Waszej dyspozycji-koszt to 50zł. Po każdym użyciu wymieniamy go na nowy abyście mieli pewność, że jest czysty.

Nie używamy jako siedzisk materacy kojowych/pokładowych i kamizelek ratunkowych, do tego celu służą karimaty znajdujące się na wyposażeniu jachtu.

 

Pamiętajmy, żeby kontrolować poziom paliwa-nie pływajmy na oparach. Zalecamy utrzymywanie minimalnego stanu paliwa w zbiorniku powyżej 25%. Zapasowy, pełny kanister znajduje się na pokładzie, gdy go opróżnimy, bezwzględnie trzeba go uzupełnić benzyną bezołowiową (95) i umieścić na pokładzie.

Należy kontrolować poziom rozładowania akumulatorów. Należy korzystać z jednego jako użytkowego a drugiego wyłącznie jako rozruchowego-pamiętajcie, że baz zasilania nie odpalicie silnika. Nadmierne obciążanie akumulatorów doprowadzi do ich całkowitego rozładowania. Akumulatory ładują się podczas płynięcia a także na postoju poprzez panel fotowoltaiczny. Pływanie przez około 2 godziny dziennie a także panel fotowoltaiczny sprawi, że zasilania wystarczy na podstawowe potrzeby. Pamiętajmy, że prąd na jachcie ma nam uprzyjemnić i ułatwić pobyt więc dbajmy o to aby go nie zabrakło.

Na jachcie znajduje się butla gazowa z której zasilana jest kuchenka gazowa. Spokojnie wystarczy ona na tygodniowy pobyt. Pamiętajmy zasadę-najpierw odpalamy zapalarkę a następnie odkręcamy gaz-nigdy na odwrót. Gdy nie używamy kuchenki, butlę gazową ze względów bezpieczeństwa należy zakręcić.

Pod żadnym względem nie modyfikujemy zamontowanych na pokładzie instalacji.

Gaśnice oraz pozostały sprzęt ratunkowy należy trzymać w łatwo dostępnym miejscu. Nigdy nie używamy sprzętu ratunkowego (kamizelki, rzutka, koło) do zabaw w wodzie!

Na pokład naszego jachtu nie można zabierać zwierząt. Nie wszyscy członkowie załóg tolerują sierść. Nawet pomimo porządnego wysprzątania jachtu niektóre osoby reagują ostrą alergią. Poza tym na pokładzie mesy znajduje się sklejka szkutnicza a pokład wykonany jest z laminatów, ostre pazurki mogłyby pozostawić na nich trwałe ślady.

Aby wyeliminować ryzyko wystąpienia awarii przeprowadziliśmy gruntowny przegląd silnika wraz z wymianą wszystkich filtrów, olejów a także założyliśmy nową śrubę napędową. Dokonaliśmy przeglądu akumulatorów oraz instalacji gazowej. Jednakże wszystkiego nie da się przewidzieć. Co w takiej sytuacji? Przede wszystkim zachowajmy spokój i o wystąpieniu awarii poinformujcie nas, postaramy się pomóc najszybciej jak to tylko będzie możliwe.

Starajmy się stosować do naszych instrukcji obsługi jachtu i urządzeń na nim zainstalowanych, czasami usterka to nie usterka, tylko nie stosowanie się do zaleceń naszych i  producenta.

Jacht po rejsie musi być wysprzątany wewnątrz i umyty na zewnątrz.

Stan jachtu nie może być gorszy niż w momencie przekazania do czarteru.

WC chemiczne musi być opróżnione i umyte, zbiornik na wodę oraz paliwo uzupełnione a sam jacht wywietrzony.

Jacht można sprzątnąć samodzielnie lub zamówić odpłatnie usługę serwisową, która spowoduje, że całość tych prac spadnie na nas.

Pamiętajmy, że nawet przy wybraniu opcji płatnego sprzątania, należy pozostawić po sobie:

  • opróżniony kosz na śmieci i lodówkę
  • umyte i ustawione naczynia
  • puste i czyste szuflady i szafki
  • posłane koje

Przybory niezbędne do pozostawienia po sobie porządku znajdują się na pokładzie, są to:

  • wiadro
  • szczotka do pokładu
  • szczoteczka
  • zmiotka i szufelka

Do czyszczenia nie używamy żadnej chemii, wystarczy zwykła woda.

Pamiętajmy, że im bardziej dbamy o jacht podczas rejsu, tym mniej pracy czeka nas po nim.

1. Gdybyście chcieli zabrać w rejs prawdziwie ekologiczne produkty wystarczy wejść na stronę www.zielonaskrzynka.sklep.pl i skontaktować się ze sprzedawcą.

Zamówione produkty trafią w Wasze ręce wraz z jachtem-rozliczenie na miejscu. Do kosztów zamówienia należy doliczyć 30zł kosztów dostawy.

 

2. Rejsy wycieczkowe ze sternikiem-szczegóły w zakładce „Cennik”


Gdyby wśród powyższych pytań i odpowiedzi nie znaleźli Państwo wszystkich interesujących Was informacji, proszę o maila lub telefon.